پنجمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو با حمایت از فلسطین برگزار شد!!

برگزارکنندگان پیش از این مراسم گفتند که رژه غرور اعتراضی علیه نابرابری است و نشان دهنده مبارزه برای موقعیت بهتر دگرباشان در جامعه بوسنی است.

شرکت کنندگان رژه غرور بوسنی و هرزگوین 2024 پس از راهپیمایی در خیابان های سارایوو به روبروی تئاتر ملی رسیدند و همانطور که اعلام شده بود برنامه ای دو ساعته اجرا کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی که با شعار «دوست دارم نترسم» برگزار شد، روز دوم تیرماه از ساعت 16 در مقابل موزه تاریخی بوسنی و هرزگوین تجمع کردند و از آنجا پیاده روی خود را آغاز کردند. شرکت کنندگان بنرهایی با پیام های این چنین حمل می کردند: «زورگویی قدرت نیست»، «عشق ما گناه نیست»، «صلح»، «دوست دارم نترسم» و «دگرباش برای فلسطین».

کمیته سازماندهی اشاره کردند که شعار امسال در مورد خشونت است و آن ها می خواهند آنچه را که اعضای جامعه LGBT در زندگی روزمره به دلیل تبعیض به دلیل گرایش های جنسی متفاوت از آن رنج می برند، به جامعه اجتماعی گسترده تر نزدیک کنند. آنها تاکید می کنند که در مقابل هر نوع خشونت مصمم هستند.

ما به همه غرورهایی می‌پیوندیم که در همبستگی با مقاومت فلسطین ایستاده‌اند و پیامی روشن علیه جنگ و ظلم می‌فرستند. سازمان دهندگان گفتند که از جمله اصول کلیدی جمع و جنبش ما همبستگی، ضد فاشیسم و ​​ضد نظامی گری است.

پنجمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو با حمایت از فلسطین برگزار شد!!

تعداد زیادی از شرکت کنندگان با پوشیدن چفیه های سنتی فلسطینی به راهپیمایی ورود کردند. برگزارکنندگان پیش از این اعلام کرده بودند که تنها پرچم مجاز در کنار پرچم LGBT به رنگ های رنگین کمانی، پرچم فلسطین خواهد بود. راهپیمایی در خیابان‌های سارایوو با شعارهایی مانند «این اعتراض است»، «این غرور است»، «اینجا آزادی است» و «فلسطین آزاد» همراه بود.

پنجمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو با حمایت از فلسطین برگزار شد!!

افرادی از دولت و بخش مدنی بوسنی و هرزگوین با حضور شخصی در این مراسم از این راهپیمایی حمایت کردند.

به دلیل برگزاری پنجمین رژه غرور در سارایوو، رژیم ترافیک و همچنین حمل و نقل عمومی شهری در سارایوو تغییر کرده و حضور پلیس نیز افزایش یافته بود.

حمایت سفیر آمریکا از راهپیمایی همجنسگرایان در سارایوو

مایکل مورفی سفیر ایالات متحده در مصاحبه ای پیش از راهپیمایی گفت: «در حالی که سارایوو برای پنجمین بار رژه غرور را جشن می گیرد، ما از سفارت ایالات متحده در کنار اعضای جامعه LGBTQI+ در بوسنی و هرزگوین هستیم و از مبارزه آن ها برای زندگی آزادانه و واقعی، به عنوان شهروندان بوسنی و هرزگوین، بدون ترس از تهدید، خشونت و تبعیض حمایت می کنیم.

پنجمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو با حمایت از فلسطین برگزار شد!!

ماه غرور بسیار بیشتر از یک رویداد به افتخار جامعه LGBTQI+ در بوسنی و هرزگوین است. این رویداد وجه مشترک ما در بشریت را جشن می گیرد. همچنین به افتخار جامعه ای برگزار می شود که نماینده بوسنی و هرزگوین و همه تنوع آن است. تنوع، همانطور که در ایالات متحده می دانیم، منبع قدرت و چیزی است که باید گرامی داشته شود.

هیچ جامعه ای بدون شناخت کامل و حمایت از همه اعضایش نمی تواند پیشرفت کند.

مورفی گفت: بسیاری از اعضای جامعه LGBTQI+، بوسنی و هرزگوین، در زیر سایه تبعیض، خشونت و ترس زندگی می کنند.

او خاطرنشان کرد که مهم است که نهادهای بوسنی و هرزگوین، در سطوح ایالتی، واحدی، کانتونی و شهرداری، بیشتر برای محافظت از حقوق اعضای این جامعه تلاش کنند. رفتار متفاوت به معنای نادیده گرفتن مسئولیت ها و در نهایت تضعیف جامعه است.

همه شما که در جشن ماه افتخار در ژوئن امسال در بوسنی و هرزگوین شرکت می کنید، اعضای جامعه LGBTQI+ و کسانی که از شما حمایت می کنند، بدانید که سفارت ایالات متحده با شما جشن می گیرد».

پنجمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو با حمایت از فلسطین برگزار شد!!

شاخص ترین مقامات دولتی شرکت کننده در این راهپیمایی، ادین فورتو رئیس حزب «ما» و وزیر ارتباطات و حمل و نقل در شورای وزیران بوسنی و هرزگوین و دوشکا یوریشیچ، معاون وزیر حقوق بشر و پناهندگان بوسنی و هرزگوین بودند.

یوریشیچ در مصاحبه ای از مقابله و اعمال محدودیت در مناطق صرب نشین بوسنی و هرزگوین در مواجهه با همجنسگرایان انتقاد کرد و خاطرنشان شد: «16 ماه پیش، یک حمله وحشیانه به فعالان LGBTQ در جمهوری صربسکا رخ داد که هنوز حل نشده است. دوربین های نظارتی آنجا بود. آیا می توانید تصور کنید که پلیس صربسکا به جای اینکه بگوید ما امنیت شما را تضمین می کنیم، به فعالان می گوید «شما اینجا در امان نیستید». پلیس اگر می خواست می توانست آن موضوع را حل کند».

یوریشیچ خاطرنشان کرد: «علاوه بر این، ابتکاری در مجلس ملی جمهوری صربسکا برای حذف کلمات «گرایش جنسی» و «هویت جنسیتی» از قوانین جمهوری صربسکا آغاز شده است.

این بدان معنی است که جامعه LGBTQ مورد هدف قرار گرفته است. با این حال، باید بگویم که وقتی صحبت از فدراسیون بوسنی و هرزگوین به میان می آید، چنین کاری انجام نشده است».

یوریشیچ گفت: «این یکی از شروط ادغام اروپایی است».

منابع: پایگاه خبری کلیکس – سایت خبری دنونی آواز – 2/3/1403

ملاحظه:

همچون سال های گذشته سفارت ایالات متحده پرچمدار حمایت از این راهپیمایی بود. سفارت ایالات متحده با آویختن پرچم بزرگ رنگین کمانی از نمای ساختمان خود همچون سال های گذشته حمایت علنی خود را از این راهپیمایی نشان داد.

آنچه که مشهود است سال به سال از تعداد راهپیمایان و توجه جامعه نسبت به این موضوع کاسته می شود. با عنایت به توجه ویژه جامعه جهانی نسبت به مظلومیت مردم فلسطین در ماه های اخیر، راهپیمایان در سارایوو و زاگرب از این موضوع برای جلب توجه و کسب محبوبیت و مشروعیت، استفاده ابزاری کردند.

نظرات کاربران فضای مجازی نسبت به اخبار این رویداد بسیار منفی است و این رژه را وصله ای ناچسب به جامعه بوسنی و هرزگوین عنوان می کنند. در عین حال واکنش ویژه ای از سوی بخش مذهبی جامعه بوسنی و هرزگوین نسبت به این رویداد سالانه مشاهده نمی شود. البته حمایت تمام قد سفارت ایالات متحده از برگزاری این رویداد و همچنین ملاحظات پیوستن به اتحادیه اروپا، در سکوت جامعه بوسنی و هرزگوین بی تاثیر نیست.

عده ای از کاربران نیز بی توجهی به این راهپیمایی را راه حلی برای افول تدریجی این حرکت عنوان کرده اند.

کد خبر 20055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =